Dag van de Schoonmaak: dag van de extra merci
Op 20 juni is het Dag van de Schoonmaak, een dag waarop Familiehulp haar 2.600 huishoudhulpen dienstencheques en haar 2.500 huishoudhulpen zorg in de schijnwerpers plaatst. En dat is niet zonder reden! Elke dag maken zij het verschil voor onze cliënten en klanten, door erg gedreven aan hun diverse verwachtingen te voldoen. Huishoudhulpen moeten vandaag ook erg polyvalent en vaktechnisch onderlegd zijn. Bovendien vervullen ze een onschatbare sociale rol voor hun vele cliënten en klanten.
Een gevarieerd takenpakket in combinatie met een sociale rol
Huishoudhulpen moeten vandaag erg polyvalent zijn. Het onderhoud van de woning is uiteraard hun hoofdtaak. Onze collega’s zijn dan ook expert in schoonmaken. Maar huishoudhulp is ook een sociaal beroep. In de zorg horen een luisterend oor en een deugddoende babbel er bij. Ook het takenpakket van onze huishoudhulpen dienstencheques is gevarieerd: een gezonde maaltijd op tafel toveren, losse knopen aannaaien of snel bij de kruidenier of apotheek binnenspringen voor een klant die minder goed te been is. Ze doen het met de glimlach.
Niet alleen de wensen van onze klanten en cliënten variëren, ook hun woningen zijn de voorbije jaren sterk veranderd. Lena Decoene, vaktechnisch expert, ondersteunt onze huishoudhulpen bij specifieke vragen: “Vroeger eiste alleen het onderhoud van marmer en parket bijzondere kennis, maar de bouwmaterialen zijn in volle evolutie. Wekelijks krijg ik andere vragen. Wat met vlekken op naadloze corian in de badkamer, of een werkblad uit composiet? Hoe houd je een keukenvloer in epoxy proper, en hoe die uit gegoten beton? Meer en meer weten mensen zelf niet exact hoe die nieuwe materialen onderhouden moeten worden. Ze verwachten die expertise wél van onze medewerkers.”
Het aantal elektronische dienstencheques stijgt
In de divisie dienstencheques zien we ook nog andere opvallende evoluties. Het voorbije jaar zijn de elektronische dienstencheque helemaal doorgebroken. Catty Hoste, manager dienstencheques West-Vlaanderen: “Intussen betaalt 62% van onze klanten elektronisch. Voor hen is dit gemakkelijk op te volgen via de Sodexo app en website, met handige herinneringsberichtjes wanneer ze moeten bijbestellen. Maar ook voor onze huishoudhulpen biedt de digitalisering niets dan voordelen. Ze hoeven zelf niets meer te noteren of bij te houden, hun prestaties worden automatisch ingelezen via onze planningstool. Ik verwacht dat nog meer bestaande klanten de stap naar elektronische dienstencheques zullen zetten. Ook nieuwe klanten tonen veel interesse. Vooral de groep dertigers en veertigers doet steeds meer een beroep op onze diensten. De digitale generatie, zeg maar. Kenmerkend voor deze doelgroep is ook dat zij veel belang hechten aan een ecologische aanpak. Zij zitten dus prima bij Familiehulp dienstencheques! Onze huishoudhulpen hebben immers heel wat expertise over milieuvriendelijke alternatieven, correcte doseringen,... en worden voortdurend bijgeschoold.”
De huishoudhulpen van Familiehulp zijn dus helemaal klaar voor de klant en cliënt van de toekomst. Daarom vandaag al: een extra dikke merci!