Waarom knelpuntberoepen toch voor Familiehulp kiezen
Ondanks het feit dat verzorgenden, zorgkundigen en huishoudhulpen op de lijst van knelpuntberoepen staan, slaagt Familiehulp er in om veel van deze profielen te overtuigen om bij ons aan de slag te gaan. Ons geheim: het feit dat we zowel voor onze klanten als onze medewerkers zorgen. En dat leidt tot meer engagement en tevredenheid.
Vandaag verscheen op de website van VDAB de jaarlijkse lijst van knelpuntberoepen. Helaas staan heel wat van onze functies in deze lijst, zoals huishoudhulp, verzorgende en zorgkundige.
Toch slaagt Familiehulp er jaarlijks in om ongeveer 1.600 nieuwe medewerkers aan te werven. En dat is geen toeval! Mensen kiezen voor onze organisatie omdat wij zowel voor onze klanten als onze eigen medewerkers zorgen. En minstens even belangrijk: we kunnen onze medewerkers vaak behouden. We merken bijvoorbeeld dat onze huishoudhulpen dienstencheques met ervaringen bij een ex-werkgever geneigd zijn om langer bij ons te blijven.
De redenen voor dit succes zijn divers. We volgen onze medewerkers op en begeleiden hen op de werkvloer, we voorzien gerichte opleidingen, bieden aantrekkelijke voorwaarden en schenken veel aandacht aan de work-life balance. In ruil ervaren onze mensen dankbaarheid en een warme band met hun klanten. We staan bovendien altijd open voor oudere werknemers, mensen met een lage opleidingsgraad of mensen die een carrièreswitch willen maken. Een hart voor zorg of een passie voor poetsen volstaat.
Via onze IAO-trajecten leggen we de verantwoordelijkheden binnen onze organisatie lager, waardoor onze medewerkers meer betrokken zijn bij hun takenpakket, de planning en de inhoud van hun werk. Dat uit zich in meer engagement en een grotere tevredenheid.
Niettemin is het ook voor Familiehulp niet gemakkelijk om de gewenste profielen altijd vlot te bereiken. Gerichte wervingscampagnes blijven noodzakelijk, zeker binnen een sector waar elk paar handen enorm belangrijk is. Daarom zal Familiehulp ook dit jaar verder inzetten op een herkenbare en gepaste employer branding. Zodat mensen weten dat het gewoon leuk is om bij ons te werken.