Familiehulp viert Dag van de Schoonmaak

Naar aanleiding van Dag van de Schoonmaak maakte Familiehulp een filmpje voor onze 5.146 huishoudhulpen zorg en dienstencheques. Daarin bedanken tevreden klanten hun huishoudhulpen voor alles wat zij, naast poetsen, voor hen doen en betekenen. Professioneel schoonmaken met een warm hart én met de glimlach! En dat wordt oprecht gewaardeerd! https://www.facebook.com/Familiehulp/videos/884089855274362/

Familiehulp is blij dat het imago van het beroep van huishoudhulp recent een meer positieve insteek heeft gekregen. “Het beroep kampte heel lang met hardnekkige clichés”, zegt Ann Demeulemeester, algemeen directeur van Familiehulp. “Zo leefde er het idee dat het een exclusieve vrouwenzaak was of dat de job louter poetsen inhield. Maar dat is niet zo. Als huishoudhulp moet je over bepaalde eigenschappen beschikken, zoals een hart hebben voor mensen en voor zorg. Je moet naar je klanten kunnen luisteren en hen soms psychosociale ondersteuning bieden. Het is zoveel meer dan poetsen alleen. Als huishoudhulp maak je via jouw werk het leven van andere mensen een stuk aangenamer.”

“Familiehulp zet hier ook al enkele jaren hard op in, onder andere via campagnes en gerichte acties. Het doet ons plezier dat deze inspanningen hun vruchten beginnen afwerpen. We merken dat ook bij jonge mensen, voor wie het beroep meer aantrekkingskracht krijgt.”

Nood aan extra huishoudhulpen

Die veranderende kijk op het beroep van huishoudhulp komt juist op tijd, want veel zorgorganisaties zijn op zoek naar huishoudhulpen. “We kunnen zelfs spreken van een knelpuntberoep”, verklaart Ann Demeulemeester. “We merken dat het veel moeite kost om onze vacatures in te vullen. Op dit moment tellen we er 226. Vooral in de provincies West-Vlaanderen, Oost-Vlaanderen en Antwerpen is de vraag hoog.”

Naar de reden moet Ann Demeulemeester niet lang zoeken. “Steeds meer mensen doen een beroep op poetshulp. De tijd dat alleen de happy few zich een poetsvrouw konden permitteren, is al lang voorbij. In veel gezinnen werken beide partners en dus gaan deze mensen op zoek naar poetshulp. En dat geldt voor alle beroepscategorieën, inclusief de huishoudhulpen zelf. Zo poetst 10% van onze huishoudhulpen dienstencheques overdag in het huis van een collega huishoudhulp!”

Poetshulp zoekt poetshulp

Om die reden lanceerde Familiehulp dit jaar ook de campagne ‘Poetshulp zoekt poetshulp’. “Op een ludieke manier tonen we hoe onze huishoudhulpen zelf op zoek moeten naar poetshulp”, legt Ann Demeulemeester uit. “De campagne liep via televisiespots en social media. Het opzet was tweeledig: de vele vacatures opvullen en het imago van het beroep van huishoudhulp opwaarderen. Dit najaar gaan we de campagne trouwens herhalen.”